Lokaliser problemet

Det er ikke ofte det sker – faktisk er det meget sjældent – men de fleste af os har nok en enkelt gang eller to oplevet, at strømmen går, og det er selvfølgelig også lige, når man nu var i bad og slappede af… Men hvad gør du så? Du kan selvfølgelig finde mobiltelefonen frem, sætte gang i noget stearin og sætte dig tilbage og vente på, at strømmen mirakuløst kommer tilbage igen. Men det er nok ikke den bedste ide. Det første du bør gøre, når strømmen går, er nemlig at lokalisere problemet. Er det kun dig, der har mistet strømmen, eller mangler dine naboer eller andre i opgangen også strøm? I det sidstnævnte tilfælde er problemet nok udefra, og her kan du kontakte dit elselskab og høre, hvornår de forventer problemet er fikset. Men er det kun dig, der mangler strøm, så er det nok en sikring, der er gået!

 

Sådan skifter du din sikring

Når du skal skifte din sikring, bør du kigge efter sikringen, der passer til problemet. Mangler du lys, eller er det komfuret eller vaskemaskinen, der ikke har strøm? Ofte er det kun en enkelt sikring, der er sprunget, og sikringerne er typisk grupperet i kategorier. Når du har fundet sikringerne til den kategori, hvor du har problemer, så kigger du blot på enden af sikringerne, som enten skal have en rød eller grå plet. Den sprungne sikring har ikke nogen rød eller grå prik, og når du har lokaliseret den, skal du slukke for strømmen ved at klikke på ’0’, inden du skruer den af, så du ikke får stød. Når du har skruet sikringen af, skifter du den blot ud med en ny, som du i ro og mag kan skrue på plads igen. Så tænder du blot for strømmen igen, og så burde du ikke have flere problemer! Oplever du stadig problemer, bør du dog kontakte din lokale elektriker.